loading...
سلام آسمان
کاظمی بازدید : 158 یکشنبه 08 دی 1392 نظرات (1)

 

معراج مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن

نماز، معراج مؤمن است .

كشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29

 

                                                                     نماز نور مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن

نماز نور مؤمن است .

شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396

 

نشانه ایمان

پیامبر (ص ) : علم الایمان الصلوة

علامت و نشانه ایمان نمازاست .

شهاب الاخبار، ص 59

 

 

تقرب به وسیله نماز

امام كاظم (ع ) : افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة

بهترین چیزی كه بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب

پیدا می كند، نماز است .

تحت العقول ، ص 455

 

نماز و پایه های دین

امام باقر (ع ) : بنی الاسلام علی خمس : الصلوة و الزكوة و الصوم و الحج و الولایة

اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زكات ، حج ، ولایت .

كافی ، ج 2، ص 17

بحار الانوار، ج ,24 ص 166

میزان الحكمة ، ج 5، ص 397

 

حقیقت نماز

پیامبر (ص) : مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انكسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء

مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بكشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری خواهد داشت .

من لایحضره الفقیه ، ج 1، شماره 639

 

بهترین اعمال در قیامت

امام صادق (ع ) : ان افضل الاعمال عند الله یوم القیامة ، الصلوة

همانا بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند، نماز است .

مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 7

 

نماز، روش پیامبران

پیامبر (ص ) : الصلاة من شرایع الدین ، و فیها مرضاة الرب - عز و جل - فهی منهاج الانبیاء

نماز از سنتهای دین ، و مایه خشنودی پروردگار و راه و روش پیامبران است .

جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص .22 بحار الانوار، ج ,82 ص 231

 

 

سفارش اكید برای نماز

امام علی (ع ) : فیما اوصی به امیرالمؤمنین - علیه السلام - عند وفاته : الصلوة ، الصلوة ، الصلوة

در آن چیزی كه امیرالمومنین (ع ) هنگام وفات وصیت كرد، این بود: نماز، نماز، نماز.

مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 173

 

ارزش نماز

امام صادق (ع ) : اذا قام المصلی الی الصلاة ، نزلت علیه الرحمة من اعنان السماء الی اعنان الارض و حفت به الملائكة و ناداه ملك لو یعلم هذاالمصلی ما فی الصلاة ما انفتل

هنگامی كه انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا ازآسمان بر او نازل می شود و ملائكه اطرافش را احاطه می كنند و فرشته ای می گوید: اگراین نمازگزار ارزش نماز را می دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی شد.

اصول كافی ، ج 3، ص 265

 

علامت عامل دین

امام صادق (ع ) : قال لقمان لابنه : لكل شی ء علامة یعرف بهاو یشهد علیها و ان للدین ثلاث علامات : العلم و الایمان و العمل به ، (الی ان قال ) وللعامل ثلاث علامات الصلوة و الصیام و الزكوة

حضرت لقمان به فرزندانش فرمود:برای هر چیزی علامتی است كه به وسیله آن علامت شناخته می شود و به او شهادت داده می شود، به درستی كه برای دین سه علامت است : 1- علم ، 2- ایمان ، 3- عمل به ایمان تا آنجا كه فرمود: برای عامل به دین سه علامت است : 1-نماز، 2- روزه ، 3- زكات .

مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183

 

باقیات صالحات

امام صادق (ع ) : سئلت ابا عبدالله - علیه السلام - عن الباقیات الصالحات ، فقال : هی الصلواة فحافظوا علیها

(ادریس قمی می گوید:) ازامام صادق (ع ) در مورد كارهای نیك ماندگار سؤال كردم ، امام فرمود: آن نماز است ،پس محافظت بر نماز كنید.

مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 172

 

برتری نماز

امام صادق (ع ) : اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاة

به درستی كه هیچ عملی بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.

وسائل الشیعه ، ج 3، ص 26

 

نماز، نشانه دین

امام علی (ع ) : واقام الصلاة فاتها الملة

بر پا داشتن نماز، نشانه اصلی دین است .

نهج البلاغه ، خطبه 110

 

اولین سؤال از انسان

پیامبر (ص ) : اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس

اولین چیزی كه از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .

كنز العال ، ج 7، حدیث 18859

 

نور نماز

پیامبر (ص ) : الصلاة نور

نماز، روشنی است .

میزان الحكمه ، ج ,10 ص 234

 

زیادی خواب ، سبب قلت نماز

حضرت عیسی (ع ) : یا بنی اسرائیل لا تكثرواالاكل فانه من اكثر الاكل اكثر النوم و من اكثر النوم اقل الصلاة و من اقل الصلاة كتب من الغافلین

ای بنی اسرائیل در خوردن زیاده روی نكنید، همانا محصول زیادخوردن بسیار خوابیدن است و هر كس بسیار بخوابد، نماز و عبادتش كم خواهد بود وآنگاه در زمره غافلان به شمار خواهد آمد.

تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ص 38

 

تاثیر زیاد سجده كردن

پیامبر (ص ) : ادع الله ان یدخلنی الجنة ، فقال :اعنی بكثرة السجود

مردی به حضور پیامبر اسلام (ص ) آمد و عرض كرد: دعا كن خدامرا به

بهشت داخل كند، فرمود: مرا با زیادی سجده كردن همراهی كن .

وسائل الشیعه ، ج ,30 ص 30

 

دور كعت نماز و بخشش گناهان

امام صادق (ع ) : من صلی ركعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب الا غفره له

هر كس دو ركعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، در حالی كه میان اوو میان خدای عز و جل گناهی نیست ، مگر اینكه خداوند برای او می بخشاید.

بحار الانوار، ج ,84 ص .240 اصول وافی ، ج 2، ص 100

 

وسیله سنجش

پیامبر (ص ) : الصلواة میزان

نماز وسیله سنجش است .

پرتوی از اسرار نماز، ص 80

 

نماز در سفر

امام علی (ع ) :لایخرج فی سفر یخاف فیه علی دینه و صلاته

درسفری كه می ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.

بحار الانوار، ج ,10 ص .108 میزان الحكمه ، ج 4، ص 475

 

امتحان شیعه از طریق نماز

امام صادق (ع ) : امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عندمواقیت الصلاة كیف محافظتهم علیها، و عند سرارهم كیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم كیف مواساتهم لاخوانهم فیها

شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان كنید:1- اهمیت به اوقات نماز، كه آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر؟2 - حفظ اسرار، یعنی در حفظ اسرار و مسائل محرمانه كوشا هستند یا خیر؟3 - و از حیث توانمندیهای مالی ، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی سهمی قائلند و دست آنها را می گیرند یا خیر؟

خصال صدوق ، ج 1، ص 103

 

 

جایگاه والای نماز

امام علی (ع ) : ا اهمنی ذب امهلت بعده حتی اصلی ركعتین ، و اسال الله العافیة

از آن گناه پروایی ندارم كه پس از آن فرصت یابم دو ركعت نماز گزارم و ازخدا عافیت و سلامتی بطلبم .

نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1230

 

محبوبترین اعمال

پیامبر (ص ) : ان احب الاعمال الی الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد

همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیكی كردن و جهاددر راه خداست .

وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27

 

عامل علو درجه

پیامبر (ص ) : بالصلاة یبلغ العبد الی الدرجة العلیاء لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید و تكبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوة

به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتكبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.

بحار الانوار، ج ,82 ص .232 جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22

 

 

اجر نماز، پس از مرگ

پیامبر (ص) : الصلاة انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنكر و نكیر

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیكو در زیرش ،و پاسخ نمازگزار برای نكیر و منكر می باشد.

بحار الانوار، ج ,82 ص 232

 

زاد و توشه مؤمن

پیامبر (ص ) :الصلاة زاد للمؤمن من الدنیا الی الاخرة

نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

بحار الانوار، ج ,82 ص 232

 

عوامل رستگاری

امام صادق (ع ) : المنجیات : اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاة باللیل و الناس نیام

عوامل رستگاری : اطعام كردن ، آشكارا سلام كردن ، نمازشب خواندن در

حالی كه مردم آرمیده اند.

محاسن البرقی ، ص 387

 

موجب اجابت دعا

پیامبر (ص ) : الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال

نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است .

بحار الانوار، ج ,82 ص 1

 

سلاح مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلاة سلاح علی الكافر

نماز سلاح مؤمن علیه كافراست .

بحار الانوار، ج ,82 ص 56و 231

 

 

نماز، شست و شو در چشمه زلال

پیامبر (ص ) : مثل الصوات الخمس كمثل نهرجار عذب علی باب احدكم یغتسل فیه كل یوم خمس مرات فما یبقی ذالك من الدنس

نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند كه بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.

كنز العمال ، ج 7، ص ,291 حدیث 18931

 

نگاه شیطان بر نمازگزار

امام علی (ع ) :اذا قام الرجل الی الصلاة اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یری من رحمة الله التی تغشاء

هنگامی كه كسی به نماز برمی خیزد، شیطان می آید و به نظر حسادت به او نگاه می كند، زیرا می بیند كه رحمت خدا او را فرا گرفته است .

بحار الانوار، ج ,82 ص 207

 

فریاد ابلیس از نمازگزار

امام علی (ع ) : ان العبد اذا سجد نادی ابلیس :یا ویله اطاع و عصیت و سجد و ابیت

وقتی كه بنده ای سجده كرد، ابلیس فریادمی زند وای بر من ! او اطاعت كرد، ولی من معصیت كردم ، او سجده كرد و من از این عمل سرباز زدم .

بحار الانور، ج ,82 ص 233

 

نماز، عامل دوری شیطان

پیامبر (ص ) : لا یزال الشیطان یرعب من بنی ادم حافظ علی الصلوات الخمس فاذا ضیعهن تجرء علیه و اوقعه فی العظائم

شیطان پیوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه كه نمازهایش را به دقت و با شرایطو آداب می خواند. پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان كبیره می اندازد و وی راگرفتارمی كند.

بحار الانوار، ج ,82 ص 202

 

نماز، عامل شكست شیطان

امام مهدی (ع ) : ما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاة فصلها و ارغم انف الشیطان

هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاك نمی مالد و او را خوار نمی كند، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاك بمال .

بحار الانوار، ج ,53 ص 182

 

 

 

وسیله راندن شیطان

 

امام علی (ع ) :الصلوة حصن الرحمن و مدحرة الشیطان

نماز قلعه خدای بسیار مهربان ، و وسیله ای برای دور كردن شیطان است .

غرر الحكم ، ج 2، ص ,166 چاپ دانشگاه

 

 

سیاه شدن چهره شیطان

پیامبر (ص ) : الصلوة تسود وجه الشیطان

نماز چهره شیطان را سیاه می كند.

نهج الفصاحه ، ص 396

 

نماز، دژ محكم در مقابل شیطان

امام علی (ع ) : الصلوة حصن من سطوات الشیطان

نماز قلعه و دژ محكمی است كه نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

غررالحكم ، ص .56 میزان الحكمة ، ج 5، ص 367

 

سازندگی نماز

پیامبر (ص ) : لاصلوة لمن یطع الصلوة ، و طاعه الصلوة ان تنهی عن الفحشاء و المنكر

كسی كه مطیع نماز نباشد، نمازش كامل نیست و اطاعت ازنماز همان دوری از فحشاء و منكر است . (نمازی نیست برای كسی كه اطاعت و پیروی از نماز نكند. سپس پیامبر (ص ) می افزاید: طاعت و پیروی از نماز به این است كه نماز

او را از فحشاء و منكرات وزشتیها باز دارد.

بحار الانوار، ج ,82 ص 198

 

بركات نماز

امام علی (ع ) :ان الانسان اذا كان فی الصلاة ، فان جسده وثیابه و كل شی ء حوله یسبح

هنگامی كه انسان در حال نماز است ، اندام و جامه اوو هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند.

میزان الحكمه ، ج 5، ص .377بحار الانوار، ج ,82ص .213 علل الشرایع ، ج 1، ص 237

 

كمك ملائكه به نمازگزار هنگام مرگ

امام صادق (ع ) : ان ملك الموت یدفع الشیطان عن المحافظ علی الصلاة و یلقنه شهادة ان لا اله الله و ان محمدا رسول الله فی تلك الحالة العظمیة

همانا "ملك الموت " شیطان را در دم مرگ از كسی كه حافظ نماز است ، دور می كند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص ) رادر هنگام هولناك مرگ به او تلقین می كند (توفیق شهادتین پیدا می كند).

وسائل الشیعه ، ج 3، ص 19

 

گناه زدایی نماز

امام علی (ع ) : و انها لتحت الذنوب حت الورق

نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد.

نهج البلاغه ، خطبه 199

 

پاداش نماز

پیامبر (ص ) : قال الله تعالی : افترضت علی امتك خمس صلوات و عهدت عندی عهدا انه من حافظ علیهن لوقتهن ادخلته الجنة و من لم یحافظعلیهن فلا عهد له عندی

خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب كردم و با خود پیمان بستم كه هر كس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت داخل نمایم ، و كسی كه مراقب آنها نباشد من تعهدی نسبت به او ندارم .

كنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 18872

 

 

راهیابی به درگاه خداوند

پیامبر (ص ) : ا اباذر! مادمت فی الصلاة فانك تقرع باب الملك الجبار و من یكثر قرع باب الملك فانه یفتح له

ای ابوذر! تاهنگامی كه در نماز هستی درب خانه ملك جبار را می كوبی ، و هر كس درب خانه ملك را بسیار بكوبد، به رویش باز می شود.

بحار الانوار، ج ,77 ص .80 میزان الحكمة ، ج 5، ص 377

 

نماز رحمت الهی

امام علی (ع ) : لو یعلم المصلی ما یغشاه من الرحمة لمارفع رأسه من السجود

اگر نماز گزار بداند كه چقدر از رحمت (خداوند تعالی ) او رافرا گرفته است ، سرش را از سجده بر نمی دارد.

غرر الحكم ، ص 261

 

نماز و باران رحمت

امام علی (ع ) : الصلوة تنزل الرحمة

نماز رحمت الهی را نازل می كند.

غرر الحكم ، ص .52 میزان الحكمة ، ج 5، ص 367

 

بی بهره از نماز

پیامبر (ص ) : من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنكر لم تزده من الله الا بعدا

هر كس كه نمازش او را از فحشاء و منكر باز ندارد، هیچ بهره ای از نماز جز دوری از خدا حاصل نكرده است .

بحار الانوار، ج ,82 ص .198 شهاب الاخبار، ص 215

 

كبر زدایی نماز

حضرت فاطمه زهرا (س ) : (جعل الله ) الصلاة تنزیها لكم عن الكبر

خداوند نماز را جهت دوری شما از كبر و خود پسندی مقرر فرمود.

اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316

 

نماز، وسیله شفا

پیامبر (ص ) : قم فصل فان فی الصلوة شفاء

بر خیز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است .

جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 28

 

كفاره گناه

پیامبر (ص ) : الصلوة كفارة الخطایا ثم قرأ: "ان الحسنات یذهبن السیئات "

نماز كفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند كه :"حسنات سیئات را از بین می برد".

تفسیر ابوالفتوح رازی ، ج 1، ص 248

 

نماز و شست و شوی گناهان

پیامبر (ص ) :لو كان علی باب دار احدكم نهر واغتسل فی كل یوم منه خمس مرات اكان یبقی فی جسده من الدرن شی ء؟ قلت : لا. قال :فان مثل الصلاة كمثل النهر الجاری كلما صلی صلاة كفرت ما بینهما من الذنوب

- اگر باشد در كنار خانه شما نهری و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهید،آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها می ماند؟- هرگز! (انسان از آلودگی پاك می شود).- نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است كه هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید وازبین می برد.

وسائل الشیعه ، ج 2، ص 7

 

تأثیر دو ركعت نماز مقبول

امام صادق (ع ) : من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه

اگر خداوند از كسی دو ركعت نمازش را قبول كند، او را عذاب نمی كند.

وسائل الشیعه ، ج 3، ص 22

 

نورانیت منزل

پیامبر (ص ) : نوروا منازلكم بالصلاة و قرائة القران

به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن ، نورانیت ببخشید.

كنز العمال ، ج ,15 ص ,392 حدیث 41518

 

نماز وسیله خاموشی آتشها

پیامبر (ص ) : ما من صلاة یحضر وقتها الا نادی ملك بین یدی الناس : ایها الناس ! قوموا الی نیرانكم التی اوقدتموها علی ظهوركم فاطفئوها بصلاتكم

هیچ نمازی نیست مگر این كه چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می كند: ای مردم ! برخیزید به سوی آتشی كه بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش كنید.

محجة البیضاء، ج 1، ص 339

 

حایل آتش دوزخ

پیامبر (ص ) : و تكون صلاة العبد عند المحشر تاجا علی رأسه و نورا علی وجهه و لباسا علی بدنه و سترا بینه و بین النار

نماز بنده در محشرتاجی است بر سر او، و موجب نورانیت صورتش ، لباس

برای بدن وی ، و ساتر و حایل بین او و آتش جهنم است .

بحار الانوار، ج ,82 ص 231

 

 

مونس نمازگزار در قبر

پیامبر (ص ) : ان الصلاة تأتی الی المیت فی قبره بصورة شخص انور اللون یونسه فی قبره و یدفع عنه اهوال البرزخ

نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می كند.

لآلی الاخبار، ج 4، ص 1. الحكم الزاهره ، ص 283

 

تأثیر انتظار نماز

امام صادق (ع ) : من اقام فی مسجد بعد صلوته انتظارللصلوة فهو ضیف الله و حق علی الله ان یكرم ضیفه

كسی كه بعد از هر نماز درمسجد بایستد، در حالی كه انتظار نماز بعدی را می كشد، پس او مهمان خداست ، و برخداست كه مهمانش را اكرام كند.

جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78

 

شهادت زمین در قیامت

پیامبر (ص ) : ما من رجل یجعل جبهته فی بقعة من بقاع الارض الا شهدت له بها یوم القیامة

هر انسانی كه پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین

در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.

وسائل الشیعه ، ج 3، ص .474 مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 175

 

 

رفع بلا به وسیله نماز گزار

امام صادق (ع ) :ان الله یدفع بمن یصلی من شیعتنا عمن لا یصلی من شیعتنا و لو اجمعوا علی ترك الصلوة لهلكوا

همانا خداوندبه وسیله شیعیانی كه نماز به جا می آورند، از شیعیان بی نماز (بلا) را دفع می كند،ولی اگر همه تارك نماز بودند، هر آینه همه هلاك می شدند.

مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 184

 

 

توجه خدا به نمازگزار

پیامبر (ص ) :

اذا اقام العبد المؤمن فی صلاته نظرالله - عز و جل - الیه

وقتی كه بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به اونظر می كند.

وسائل الشیعه ، ج 3، ص 21

 

نماز، مانع عذاب

پیامبر (ص ) :كنا عند رسول الله - صلی الله علیه واله - یوما، فقال : رایت البارحة عجایبفقلنا: یا رسول الله و ما رأیت حدثنابه فداك انفسنا و اهلونا و اولادنا (الی انقال ...) قال - صلی الله علیه و اله -و رایت رجلا من امتی قد احتوشتهملائكة العذاب فجائته صلوته فمنعته منه .

عبدالرحمن بن سمره گفت : روزی خدمت رسول گرامی اسلام (ص ) بودم ،حضرت فرمودند:من دیشب عجایبی دیدم . عرض كردم : یا رسول الله ! چهدیدید؟ برای ما بیان بفرمایید، جان و اهل و اولاد ما فدای تو باد! حضرتفرمودند: دیدم مردی از امت مرا كه ملائكه عذاب او را محاصره كرده بودنددر این حال نمازش آمد و مانع ازعذابش شد.

مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183

 

تقرب به وسیله نماز

امام علی (ع ) : تعاهدوا امر الصلاة و حافظوا علیها، واستكثروا منه ، و تقربوا بها فانها كانت علی المؤمنین كتابا موقوتا

امر نماز رامراعات كنید و آن را محافظت نمایید و بسیار به جا آورید و با آن به خدا تقرب جویید، زیرا نماز "فریضه ای است كه بر مومنین نوشته شده و وقت آن تعیین گردیده است ".

نهج البلاغه ، خطبه 199

 

عامل ورود بهشت نماز واقعی است

امام صادق (ع ) :ان ربكم لرحیم یشكرالقلیل ، ان العبد لیصلی الركعتین یرید بها وجه الله فیدخله الله به الجنة

هماناپروردگار شما مهربان است ، عمل كم را تقدیر می كند، هر آینه انسان دو ركعت نمازمحض خدا به جای آورد، خداوند به سبب آن نماز، او را وارد بهشت می كند.

مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 316

 

ملاقات پروردگار

امام صادق (ع ) :هذه الصلوات الخمس المفروضات من أقامهن و حافظ علی مواقیتهن لقی الله یوم القیامة

كسی كه این نمازهای پنج گانه را به پا دارد و محافظت از اوقات آن نماید، پروردگار را روز قیامت ملاقات می كند.

ثواب الاعمال ، ص 70

 

تمسك و استعانت از نماز

امام صادق (ع ) :كان علی - علیه السلام - اذااماله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلا هذه الایة "واستعینوا بالصبر والصلاة "

شیوه علی (ع ) چنان بود كه چون مشكل مهمی برای او پیش می آمد، به نماز می ایستاد و این آیه را می خواند: "... واستعینوا بالصبر و الصلاة ".

تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67

 

طالب خشنودی خدا

پیامبر (ص ) :لیست الصلاة قیامك وقعودك ، انما الصلاة اخلاصك و ان ترید بها الله وحده

نماز برخاستن و نشستن تو نیست ، جز این نیست كه نماز خالص قرار دادن توست و این كه به آن خشنودی تنها خدا را بخواهی .

اصول وافی ، ج 2، ص .109 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 325

 

توجه ملك الموت به نمازگزار

امام باقر (ع ) : ان ملك الموت قال لرسول الله - صلی الله علیه و اله - : ما من اهل بیت مدر و لا شعر فی بر و لا بحر الا وانا اتصفحهم فی كل یوم خمس مرات عند مواقیت الصلاة

همانا، ملك الموت به رسول خدا (ص ) گفت : هیچ اهل خانه ای و صاحب جامه ای در خشكی و دریا نیست ، مگراین كه من در هر روز پنج بار هنگام نماز از آنها می گذرم .

وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79

 

التجا به نماز در سختیها

پیامبر (ص ) : اذا حزنه امر فزع الی الصلاة

شیوه رسول خدا (ص ) چنان بود كه چنانچه مشكلی برای او پیش می آمد، به

نماز پناه می برد و از آن استعانت می جست .

تفسیر درالمنثور، ج 1، ص 67

 

جبران ناراحتی با نماز

ابوعبدالله (ع ) :كان علی - علیه السلام - اذا هاله شی ء، فزع الی الصلاة ، ثم تلی هذه الآیة "واستعینوا بالصبر و الصلاة "

هنگامی كه برای امیرالمؤمنین (ع ) مشكلی پیش می آمد، به نماز پناه می برد (ناراختی خود را به طریق نماز جبران می كرد) و آیه "واستعینوا بالصبر و الصلاة " را تلاوت می نمود.

وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263

 

 

نماز و برطرف شدن اندوه

امام صادق (ع ) : ما یمنع احدكم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضأ ثم یدخل المسجد فیركع ركعتین یدعو الله فیهما، اما سمعت الله تعالی یقول : "واستعینوا بالصبر و الصلاة "

چه مانعی دارد كه چون یكی از شماغم و اندوهی از غمهای دنیا بر او درآمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو ركعت نماز بخواند و برای رفع اندوه خود خدا را بخواند. مگر نشنیده ای كه خدا می فرماید:"واستعینوا بالصبر و الصلاة ".

مجمع البیان ، ج 1، ص .100 وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263

 

 

 

استقبال خدا از نمازگزار

امام باقر (ع ) : اذا استقبل المصلی القبلة استقبل الرحمن بوجهه

آنگاه كه نمازگزار رو به قبله نماید، خداوند رحمان به صورتش رو می آورد.

اصول وافی ، ج 2، ص 58

 

عبور از صراط

پیامبر (ص ) :الصلاة جواز علی الصراط

نماز جواز عبور ازصراط است .

بحار الانوار، ج ,98 ص 168

 

اثر كار نیك برای میت

امام صادق (ع ) :یدخل علی المیت فی قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء، و یكتب اجره للذی یفعله و للمیت

نماز و روزه و صدقه و نیكی و دعا برای میت در قبر او داخل می شود، و اجر و پاداش این امور برای میت و آن كسی كه آن را انجام می دهد، نوشته می شود.

بحار الانوار، ج ,82 ص 62

 

 

نماز پاسدار انسان

امام علی (ع ) :و عن ذلك ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزكوات

و از اینجاست كه خداوند با نمازها و زكاتها و سختكوشی درنماز، از بندگان با ایمانش پاسداری می كند.

نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 798

 

 

شفیع نمازگزار

پیامبر (ص ) :الصلاة شفیع بینه و بین ملك الموت

نمازشفیع نمازگزار در نزد ملك الموت است .

بحار الانوار، ج ,82 ص 232

 

 

اجر نماز

پیامبر (ص ) : الصلاة ... مفتاحا للجنة و مهورا لحورالعین و ثمناللجنة

نماز موجب فتح و گشایش ابواب جنت برای او می باشد و مهریه حورالعین وثمن و بهای بهشت است .

بحار الانوار، ج ,82 ص 231

 

حق نماز را چه كسانی می شناسند؟

امام علی (ع ) :و قد عرف حقها (الصلوة )رجال من المؤمنین الذین لا تشغلهم عنها زینة متاع ،و لا قرة عین من ولد و لا مال ،یقول الله سبحانه : "رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذكر الله و اقام الصلاة وایتاء الزكوة "

حق نماز را مؤمنین شناخته اند كه نه زینت های دنیا، نه نور چشمی هااز فرزند و نه مال ، آنان را از عبادت پروردگارشان باز نمی دارد، زیرا كه خداوندسبحان می گوید: "مردانی هستند كه تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زكات باز نمی دارد".

نهج البلاغه ، خطبه 199

 

 

تأثیر قنوت و سجده طولانی

امام علی (ع ) : طول القنوت و السجود ینجی من عذاب النار

قنوت و سجده طولانی در نماز، نمازگزار را از عذاب آتش نجات می دهد.

تصنیف غرر الحكم ، ص ,175 حدیث 3353

 

تأثیر سلام نماز

امام حسن عسكری (ع ) :فاذا سلم من صلاته ، سلم الله علیه وسلم علیه ملائكته

پس زمانی كه بنده نمازش را سلام داد، خداوند و ملائكه بر اوسلام می فرستند.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 221 )

 

محجة البیضاء، ج 1، ص .339 بحار الانوار، ج ,82 ص 227

 

نمازهای واجب یومیه

امام باقر (ع ) : عما فرض الله - عز و جل - من الصلاة ؟ فقال : خمس صلوات فی اللیل و النهار

زراره می گوید: از حضرت امام باقر(ع ) سؤال كردم كه خداوند عز و جل چه مقدار نماز را واجب كرد؟ آن حضرت فرمودند:پنج نماز را واجب كرد.

من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 205

 

 

حاجت خواستن بعد از نماز

امام صادق (ع ) : ان الله - عز و جل - فرض علیكم الصلوات فی احب الاوقات الیه ، فاسئلواالله حوائجكم عقیب فرائضكم

به درستی كه خداوند نمازهای واجب را در محبوبترین اوقات واجب كرد، پس حاجات خودرا بعد از نمازهایتان بخواهید.

بحار الانوار، ج ,85 ص 324

 

 

عابدترین مردم

معصوم (ع ) : سمعته - علیه السلام - یقول : قال الرب تعالی :اذا صلیت ما افترضت علیك فانت اعبد الناس

ابی حمزه گفت : از امام (ع )شنیدم كه فرمود: خداوند می فرماید: آن وقتی كه نمازی را كه بر تو واجب كردم ، به جا آوردی ، پس عابدترین مردم هستی .

مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183

 

تربت امام حسین (ع )

امام صادق (ع ) : السجود علی تربة الحسین - علیه السلام - یخرق الحجب السبع

سجده بر تربت امام حسین (ع ) هفت پرده و مانع را می شكافد.

بحار الانوار، ج ,101 ص 135

 

قنوت طولانی

پیامبر (ص ) : اطولكم قنوتا فی دار الدنیا اطولكم راحة یوم القیامة فی الموقف

هر كسی از شما قنوتش در این دنیا طولانی تر باشد، در آخرت در موقف

محشر راحتی او بیشتر خواهد بود.

ثواب الاعمال ، ص 59

مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 292

 

ركوع و سجود طولانی

امام صادق (ع ) : و علیكم بطول الركوع و السجود فان احدكم اذا طال الركوع و السجود یهتف ابلیس من خلفه ، فقال یا ویلتاه ! اطاعوا وعصیت و سجدوا و ابیت

بر شما باد به طول ركوع و سجده ، كه هرگاه یكی از شماركوع و سجودش طول بكشد شیطان به دنبال او فریاد می زند: وای بر من ! او اطاعت كردو من معصیت كردم او سجده كرد و من سر باز زدم .

بحار الانوار، ج ,78 ص .199 مواعظ العددیه ، ص 242

 

سجده

امام علی (ع ) :لو یعلم المصلی ما یغشاه من جلال الله ما سره ان یرفع رأسه من السجود

اگر نمازگزار بداند چه اندازه مشمول جلال الهی است ، هرگز راضی نمی شود كه سر از سجده بردارد.

بحار الانوار، ج ,82 ص 207. میزان الحكمه ، ج 5، ص 379

 

حق سجود

امام صادق (ع ) : ما خسر و الله من اتی بحقیقة السجود و لو كان فی العمر مرة واحدة

به خدا قسم كسی كه حق سجود را به جای آورد و سجده حقیقی كند به هیچ عنوان زیان متوجه او نشود، اگر چه در تمام مدت عمر چنین سجودی را یك بار به جای آورد.

بحار الانوار، ج ,85 ص 136

 

سجده نزدیكترین حالت

امام صادق (ع ) :اقرب ما یكون العبد الی الله -عز و جل - و هو ساجد، قال الله - عز وجل - : "و اسجد و اقترب "

نزدیكترین حالت بنده به خداوند بزرگ وقتی است كه در سجده است خداوندفرمود: سجده كن وتقرب جوی ".

روضة المتقین ، ج 2، ص 38

 

سلام

امام صادق (ع ) :معنی السلام فی كل صلوة الامان ، ای من ادی امر الله وسنة نبیه - صلی الله علیه و اله - خاشعا منه قلبه فله الامان من بلاء الدنیا وبرائة من عذاب الاخرة

معنی "سلام " در پایان نماز، امان است ، یعنی هر كس كه امرخدا و سنت پیامبرش را با خشوع قلب به جای آورد، از بلای دنیا در امان ، و ازعذاب آخرت بركنار است .

مصباح الشریعه ، باب سلام

 

 

تأثیر طولانی ركوع و سجود

امام علی (ع ) :لا یقرب من الله سبحانه الا كثرة السجود و الركوع

چیزی جز كثرت سجود و ركوع ، شخص را به تقرب خداوند سبحان نرساند.

تصنیف غرر الحكم ، ص 175

 

طولانی كردن سجده

پیامبر (ص ) : و اذا اردت ان یحشرك الله معی فاطل السجود بین یدی الله الواحد القهار

و اگر خواستی خداوند تو را با من محشورسازد، سجده در پیشگاه خدای یكتای قهار را طولانی كن .

بحار الانوار، ج ,85 ص 164

 

 

توجه خداوند به نمازگزار هنگام قبله

امام باقر (ع ) :اذا استقبل المصلی القبلة استقبل الرحمان بوجهه ، لا اله غیره

آنگاه كه نمازگزار رو به قبله كرد،پروردگار عالم به صورتش رو می آورد، جز او خدایی نیست .

بحار الانوار، ج ,82 ص 219

 

 

طلب خیر به وسیله نماز

امام صادق (ع ) :من توضأ فاحسن الوضوء ثم صلی ركعتین فاتم ركوعها و سجودها ثم جلس فاثنی علی الله و صلی علی رسول الله - صلی الله علیه و اله - ثم سأل الله حاجته ، فقد طلب الخیر من مظانه و من طلب الخیرمن مظانه لم یخب "

هر كس وضوی خوب بگیرد و دو ركعت نماز با ركوع و سجود كامل به جای آورد و با خدای خود خلوت كند و بر رسول خدا (ص ) درود فرستد،سپس حاجت خود را از خدا درخواست نماید، به تحقیق كه در زمان مناسبش درخواست كرده و هركس چنین نماید، هرگز ناامید وناموفق نخواهد بود.

بحار الانوار، ج ,85 ص 324

 

قبولی یك نماز

امام صادق (ع ) :من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه

اگر خداوند از كسی یك نماز بپذیرد او را عذاب نمی كند.

وسائل الشیعه ، ج 3، ص .23 محجة البیضاء، ص 339

 

استخفاف در نماز مانع قبولی نماز

امام صادق (ع ) :و الله انكم لتعرفون من جیرانكم و اصحابكم من لو كان یصلی لبعضكم ما قبلها منه لاستخفافه بها ان الله لایقبل الا الحسن فكیف یقبل ما یستخف به ؟

قسم به خدا، شما از همسایگان و دوستان خود كسانی را می شناسید كه اگر برای بعضی از شما نمازی بخوانند از او قبول نخواهیدكرد، به علت استخفاف و بی اعتنایی كه بر آن روا داشته ، همانا خداوند چیز نیكو وشایسته را فقط

می پذیرد، پس چگونه بپذیرد عبادتی راكه به آن بی توجهی شده است ؟

میزان الحكمه ، ج 5، ص 387

 

 

سخت ترین چیز

امام صادق (ع ) : والله انه لیأتی علی الرجل خمسون سنة ، وما قبل الله صلاة واحدة فای شی ء اشد من هذا

قسم به خدا، از زندگی انسان پنجاه سال بگذرد (و نماز خوانده باشد)، ولی خداوند یك نماز او را قبول نمی كند، چه چیزی سخت تر از این !

میزان الحكمه ، ج 5، ص 387

 

نماز و ولایت

امام سجاد (ع ) : فی جواب سائل سأله عن حدود الصلاة ... قال :و ما سبب قبولها؟ قال - علیه السلام - : ولایتنا و البراءة من اعدائنا

در پاسخ كسی كه پرسید از حدود نماز... و چه چیزی سبب قبولی نماز است ؟ فرمود: "ولایت مااهل بیت ، و برائت از دشمنان ما".

میزان الحكمه ، ج 5، ص 386

 

چهار چیز مانع قبولی نماز

امام صادق (ع ) : اربعة لا تقبل لهم صلوة : الامام الجائر و الرجل یؤم القوم و هم له كارهون و العبد الابق من موالیه من غیر ضرورة والمرئة تخرج من بیت زوجها بغیر اذنه

چهار گروه هستند كه نمازشان قبول نیست :1- پیشوای جائر.2- مردی كه امامت نماز جماعتی را به عهده می گیرد كه جماعت از امامت اوكراهت دارد.3- عبدی كه بدون ضرورت از مولایش فرار كند.4- زنی كه بدون اجازه شوهرش از خانه بیرون رود.

جامع احادیث الشیعه ، ج 5، ص 52

 

 

بحار الانوار، ج ,84 ص 258

 

غیبت ، مانع قبولی نماز

پیامبر (ص ) : من اغتاب مسلما او مسلمة لم یقبل الله صلوته و لا صیامه اربعین یوما و لیلة الا ان یغفر له صاحبه

هر كس غیبت مردیا زن مسلمانی را كند، تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش پذیرفته نیست ، مگر این كه غیبت شونده او را ببخشد.

بحار الانوار، ج ,75 ص 258

 

خشم بر والدین ، مانع قبولی نماز

امام صادق (ع ) : من نظر الی ابویه نظرماقت ، و هما ظالمان لم یقبل الله له صلاة

هر كه به پدر و مادر نگاه تند و خشم آلود كند، اگر چه به وی ستم كرده باشند، خداوند نمازش را نمی پذیرد.

جامع السعادات ، ج 2، ص 351

 

نتیجه لقمه حرام

پیامبر (ص ) :من اكل لقمة حرام لم تقبل له صلوة اربعین لیلة و لم تستجب له دعوة اربعین صباحا

كسی كه لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمی شود و دعای وی نیز تا چهل روز به اجابت نمی رسد.

دارالسلام نوری ، ج 4، ص 213

 

نماز و زكات

امام رضا (ع ) :من صلی و لم یزك لم تقبل صلوته

هر كس نماز بخواند، ولی زكات و مالیات اسلامی نپردازد، نمازش قبول نمی شود.

بحار الانوار، ج ,96 ص 12

 

گناه مانع نماز شب

امام علی (ع ) :جاء رجل الی امیرالمؤمنین - علیه السلام - فقال : یا امیرالمؤمنین انی قد حرمت الصلاة باللیل ، فقال امیرالمؤمنین -علیه السلام - : انت رجل قد قیدتك ذنوبك .

مردی نزد امیرالمؤمنین (ع ) آمد وگفت : ای امیر مؤمنان ! من از نماز شب محروم شدم . علی (ع ) فرمود: تو مردی هستی كه گناهانت تو را زندانی (اسیر) كرده است .

میزان الحكمه ، ج 5، ص 422

 

شرب خمر مانع نماز

امام صادق (ع ) :لا تقبل صلوة شارب الخمر اربعین یوماالا ان یتوب

نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد، مگر این كه توبه كند.

بحار الانوار، ج ,84 ص .317 میزان الحكمه ، ج 5، ص 388

 

نماز و آزردن همسر

پیامبر (ص ) :من كان له امرئة تؤذیه لم یقبل الله صلاتها و لا حسنة من عملها حتی تعینه وترضیه و ان صامت الدهر... و علی الرجل مثل ذلك الوزر اذا كان لها مؤذیاظالما

كسی كه همسر خود را بیازارد، نماز و اعمال نیك او مورد پذیرش الهی قرار نمی گیرد، مگر آن كه به كمك او بپردازد و رضایتش را جلب كند، گر چه همیشه روزه دار باشد و البته شوهر نیز دارای همین نوع از عقاب است ، در صورتی كه همسر خویش را بیازارد و به او ظلم روا دارد.

وسائل الشیعه ، ج ,14 ص 116

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط Alvandi در تاریخ 1392/10/10 و 13:29 دقیقه ارسال شده است

سلام استاد کاظمی خسته نباشید . ممنون از وبلاگ غنی و زیبایتان. با اجازه شما از مطالبتان در وبلاگم استفاده کردم و خوشحال می شوم اگر به وبلاگم سر بزنید . در ضمن اگر برای به روز رسانی این وبلاگ زیبا کمک خواستید خوشحال می شوم کمکتان کنم.
الوندی ( شاگردتان سر کاسهای طرح معراج ) شکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    معرفی کتاب

    معرفی كتاب در زمينه تربيت فرزند با رویکرد منابع اسلامی

    پاور پوینت معرفی کتال

     1- تربيت كودك، ابراهيم اميني.

    2- راه تربيت، مجيد رشيد پور، انتشارات انجمن اولياء و مربيان.

    3- آشنايي با تعليم و تربيت اسلامي، مجيد رشيد پور، انتشارات انجمن اولياء و مربيان.

    4- روانشناسي و تربيت كودكان و نوجوانان، دکتر غلامعلي افروز، انتشارات انجمن اولياء و مربيان.

    5- تربيت طبيعي در مقابل تربيت عاريه اي، عبدالعظيم كريمي، انتشارات انجمن اولياء و مربيان.

    6- والدين و مربيان مسؤول، رضا فرهاديان، انتشارات دفتر تبليغات حوزه علميه قم.

    7- خانواده و دشواري هاي رفتاري كودكان، دکتر علي قائمي، انتشارات انجمن اولياء و مربيان.

    8- مجموعه كتاب هاي خانواده، انتشارات انجمن اولياء و مربيان.

    9- پرورش مذهبي كودكان، دكتر علي قائمي.

    10- آزادي كودك و حدود آن، دكتر علي قائمي.

    11- اصول و روشهاي تربيت در اسلام ، سید احمد احمدي ، تهران : انتشارات انجمن اولياء و مربيان.

    12- اسلام و تعليم و تربيت ،حجتي ، سيد محمد باقر ، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامي.

    13- گفتارهائي پيرامون اثرات پنهان تربيت آسيب زا، عبدالعظيم كريمي ، تهران : انتشارات انجمن اولياء و مربيان.

    14- با تربيت مكتبي آشنا شويم ، رجبعلی مظلومي، تهران : انتشارات امير كبير.

    15- جايگاه پرورش حسِ ديني در تربيت كودكان، محمد قمي فر.

    16- آموزش اخلاق، رفتار اجتماعي، قانون پذيري به كودكان، مسعود جان بزرگي و همكاران، تهران:ارجمند.

    17- چگونه با كودكم رفتار كنم،‌ كاربر، ترجمه محمد ولي سهامي، تهران: مرواريد.

    18- مجموعه كليدهاي رفتار با كودكان، تهران: صابرين.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 30
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 23
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 141
  • بازدید کلی : 19,618
  • یک نما یک پیام


    برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


    دریافت كد گالری عكس در وب

    ابزار گالری عکس در وبلاگ